Patrick Süskind to niemiecki pisarz i scenarzysta. Dotychczas za jego największe dzieło uchodzi „Pachnidło” napisane w 1985 roku, a zekranizowane w 2006 roku przez Toma Tykwera. Z kolei „Kontrabasista” był najczęściej wystawianą sztuką teatralną w niemieckojęzycznych teatrach na przełomie 1984 i 1985 roku (ok. 500 przedstawień). Sam autor jest osobą, niecierpiącą poklasku, rzadko udzielającą wywiadów i często odmawiającą przyjęcia nagród literackich, na które w pełnie zasłużył.
„Kontrabasista” to jednoaktowy monolog muzyka wypowiedziany w kierunku wyimaginowanego „per pana”, w którym to tytułowy kontrabasista streszcza swoje nieszczęśliwe życie. Za przyczynę swojego niepowodzenia obwinia kontrabas, który nie jest tylko zwyczajnym instrumentem, ale staje się towarzyszem samotności bohatera. Między bohaterem, a kontrabasem zachodzi ciekawa zależność, z jednej strony jest to „nieprzydatny mebel”, przyczyna całego [...]